Finns osäkerheten kvar för att resa eller boka på grund av rådande omständigheter med Covid-19, så vill vi påminna om att vi står på din sida och finner lösningar för dig och andra gäster. Alla våra gäster som inte kunde resa eller var på destinationen i samband med virusutbrottet i våras har redan mottagit kompensation, med undantag av några få personer som redan fått ersättning från sitt försäkringsbolag. Vi har även kompenserat gäster som inte sökt om ersättning, eftersom vi valt att behandla alla lika och som en del av vår stora familj.

Tillsammans med våra samarbetspartners, så har vi infört en rad nya villkor som hjälper dig angående olika Covid-19 relaterade situationer som kan uppstå kommande vintersäsong. Du har nu mycket större flexibilitet att omboka, och det finns flera olika tillfällen då resan kan avbokas med återbetalning. Vi har också gjort avtal med våra samarbetspartner, så att dina inbetalningar stannar på vårt bankkonto tills det är klart att hotell och golfbana inte är i obestånd. Har du frågor, så läs gärna paragrafen "Vanliga frågor och svar" längst ner på sidan och ring oss om du saknar information. Vi gör det vi kan för att du ska kunna se fram emot din vistelse!

Nyheter

Gratis Covid-19 försäkring för dig som reser till El Rompido, Islantilla och Punta Umbria under 2021! Läs mer>>
Rabatterad Corona och Covid-19 försäkring för dig som reser till Carvoeiro, Salema, Salgados och Vilamoura-Vila Sol! Läs mer>>

Destinationen är öppen, men svenska UD avråder från resor till resmålet

Kan resenären avboka utan kostnader?

Ja

Kan resenären flytta fram resan?

Ja

Kan resenär på plats resa hem och få kompensation för förlorad vistelse?

Är resenären redan på plats när UD:s avrådan kommer och väljer att åka därifrån, så har resenären ingen rätt till återbetalning för den del av semestern som inte utnyttjats.  Även om vi inte kan garantera någon ersättning, så uppstod en liknande situation våren 2020, och då lyckades vi kompensera samtliga drabbade resenärer, som inte redan fått full ersättning från sitt försäkringsbolag.

Destinationen stänger

Kan resenären avboka utan kostnader?

Ja 

Kan resenären flytta fram resan?

Ja

Får resenären på plats kompensation för förlorad vistelse?

Även om vi inte kan garantera återbetalning, så uppstod en liknande situation våren 2020, och då lyckades vi kompensera samtliga drabbade resenärer, som inte redan fått full ersättning från sitt försäkringsbolag.

Vi och våra samarbetspartners har varit överens om att det är rimligt att resenären ska få kompensation för greenfee och golfmedlemskap som inte kan nyttjas när en golfanläggning stänger, samt att det är rimligt att resenären får kompensation för boendet från och med den natten hotellet eller lägenhetshotellet stänger.

Destinationen är öppen och det finns ingen avrådan angående resmålet från svenska UD

Kan resenären flytta fram resan under samma vintersäsong på grund av oro för Covid-19?

Ja, om resenären betalat hela kostnaden för resan och meddelar oss via e-post senast 21 dagar innan ankomstdatum.

Kan resenären avboka utan kostnader?

Nej, vanliga avbokningsregler gäller. Läs mer>>

Resenären blir sjuk i Covid-19

Vad sker om resenären blir sjuk i Covid-19 och inte kan resa?

Vistelsen flyttas fram till ett datum då resenären är frisk och kan åka på golfsemester. Observera att samarbetspartners kan komma att kräva testresultat för att inte debitera avbokningsavgifter. Så snart ett nytt möjligt ankomst- och avresedatum har fastställts, så ska resenären ta kontakt för att kontrollera vad som är ledigt när det gäller golf, boende samt eventuella justeringar angående resans pris.

Vad gäller för resenärer som tillhör en riskgrupp och är oroliga för att bli sjuka?

Har resenären betalat kostnaden för hela resan, så kan den flyttas fram om vi får besked via e-post senast 21 dagar innan ankomstdatum.

Hotell eller golfbana går i konkurs

Kan resenären avboka utan kostnader?

Ja 

Kan resenären omboka resan?

Ja

Vanliga frågor och svar

Kan resenären flytta fram sin anmälningsavgift om destinationen är öppen?

Om både anmälningsavgift och slutbetalning är gjord, så kan resenären flytta sina resdatum framåt och hela inbetalningen följer med bokningen. Resenärer som enbart betalt sin anmälningsavgift har inte den förmånen och våra Särskilda Resevillkor gäller som vanligt.

Hur lång fram i tiden kan resenären flytta sina resdatum?

Vi har fått besked att bokningarna kan flyttas ända till slutet av vårsäsongen 2022; datumet kan förlängas, om pandemin fortsätter. Det gäller alla bokningar som är betalda, men det gäller inte dem som enbart betalat en reservationsavgift på 10%, den så kallade ”Anmälningsavgiften”.

Vad händer med de resenärer som betalat hela resan och flyttat fram sina datum, men som aldrig mer kan resa?

Resenären kan avboka vid ett senare tillfälle. Så länge avbokningen sker med mer än 60 dagar innan det nya ankomstdatumet, så är avbokningsavgiften enbart den ursprungliga ”Anmälningsavgiften” och resterande belopp återbetalas. Våra Särskilda Villkor för avbokning gäller även för ombokade resor. 

Vad händer med resenärer som betalat hela resan, men behöver pengarna de betalat i form av ”Slutbetalning”?

Resenären kan avboka resan. Så länge avbokningen sker med mer än 60 dagar innan det nya ankomstdatumet, så är avbokningsavgiften enbart den ursprungliga ”Anmälningsavgiften” och resterande belopp återbetalas. Våra Särskilda Villkor för avbokning gäller oavsett anledning till avbokning. 

Vad gäller för resenärer som enbart betalat ”Anmälningsavgiften”, men inte betalar återstående belopp, den så kallade ”Slutbetalningen”.

En resenär som inte betalat sin resa, har inte uppfyllt de villkor som krävs för att kunna utnyttja bokad paketresa. Resan avbokas med en avbokningsavgift på 10% av resans värde, 60 dagar innan ankomstdatum. Betalningsregler och avbokningsavgift gäller precis som tidigare enligt Särskilda Villkor, men vi erbjuder i tillägg ett nytt Corona-villkor för att hjälpa våra gäster.

Det innebär att resenärer som endast betalat ”Anmälningsavgiften” har möjlighet att avboka resan utan avbokningsbekräftelse, med möjlighet att återaktivera bokningen med exakt samma resdatum som tidigare, om resenären ångrar sin avbokning och bestämmer sig för att resa vid ett senare tillfälle, under förutsättning att det finns platser kvar.

Vad innebär det att avboka utan avbokningsbekräftelse?

Att avboka utan avbokningsavgift är ett nytt alternativ för gäster som är tveksamma till att resa, och inte vill betala enligt bokningsbekräftelsen för att kunna flytta fram resdatum, samt väljer att inte göra ”Slutbetalning”. Resan avbokas samma dag som resenären meddelar oss att de önskar att avboka utan avbokningsbekräftelse, och det datumet fastställs i vårt system som datum för avbokning. Resenären kan sedan när som helst innan ankomstdatum återaktivera bokningen genom att ta kontakt med oss, få bekräftelse att det finns plats och sedan göra ”Slutbetalning”. Återaktivering av bekräftelsen kan enbart göras om det finns plats när det gäller boende och golf, enligt ursprungliga bokningsdatum. Det tillkommer inga återaktiveringsavgifter förutom ”Slutbetalning”. Resenärer som inte återaktiverar bokningen, ska ta kontakt för att få avbokningsbekräftelse skickad till sin e-post; där framgår avbokningsavgiften och ursprungligt avbokningsdatum.

Kan resenärer som avbokat med avbokningsbekräftelse återaktivera bokningen?

Nej.

Vad finns det för möjligheter för resenärer att ändra längden på vistelsen?

Alla resenärer som betalat sin resa, kan korta av vistelsen, dela upp den över två säsonger och vid vissa tillfällen även dela upp den mellan två destinationer.

Är min inbetalning av anmälningsavgift och slutbetalning säker?

Ja. Vi har gjort en överenskommelse med våra samarbetspartners där anmälningsavgift och slutbetalning inte betalas ut förrän det är klart att företaget har klarat krisen och att våra resenärer kan få boende och golf på destinationen de bokat. 

Kan jag som gäst avboka utan avgift?

Nej. Särskilda resevillkor gäller som tidigare. Vi har gjort ett avtal med våra samarbetspartners för att inte riskera att förlora pengar vid konkurser. Våra gästers inbetalda summor står säkert på vårt konton tills det är klart att samarbetspartner inte är i obestånd. Däremot har vi inte ändrat några avbokningsregler med våra leverantörer eller i våra Särskilda resevillkor.

Hur påverkas SoloGolf | GolfiSpanien av Covid-19?

Vi har gjort allt för att hjälpa våra gäster som drabbats, och har kompenserat dem genom att ge bort vår vinst samt kämpat för att få högsta möjliga ersättning från våra samarbetspartners. Vårt företag är litet med solid ekonomi och små fasta kostnader, så vi är inte oroliga för vår egen del.

Vi och våra samarbetspartners gör allt vi kan för att våra gäster säkert ska få fortsätta att njuta av sol, värme, golf och socialt umgänge även under vinterhalvåret, eftersom myndigheter påpekar att vi alla i framtiden får lära oss leva med Corona och andra virus. Motion, samvaro och ljus är bra både för mental och fysisk hälsa enligt forskningen. De golfklubbar vi samarbetar med har sedan länge infört nya rutiner och restriktioner. Hotellen har implementerat åtgärdsprogram med nya städrutiner, tillgång till handsprit på många platser och personalen bär skyddsutrustning. Transfer och flygbolag har också vidtagit flera åtgärder för att resan ska bli så säker som möjligt. Vi följer myndigheternas restriktioner och kommer göra nödvändiga förändringar på destinationerna när det gäller social distansering och vissa gästaktiviteter, men förväntar att tävlingsverksamheten kan fortsätta i stort sett som vanligt. Precis som tidigare, så är alla gästaktiviteter frivilliga och det är inga problem att tacka nej till service som välkomstmöten och städning.