Frågor om betalning
Var finner jag kontonumret jag ska betala till?
Nedanför rubrikerna Totalkostnad och Att betala på din bokningsbekräftelse, så finner du rubriken Bankuppgifter med vårt IBAN och BIC.
Vad är IBAN och BIC?
Alla bankkonton har ett kontonummer samt en IBAN kod, vilket är ett lite längre internationellt bankkontonummer för utlandsbetalningar. Oftast framgår ert eget IBAN på kontoutdraget ni får från banken samt visas via er internetbank när ni är inloggade. Förkortningen står för International Bank Account Number. Det är en internationell metod att identifiera bankkonton och används framför allt vid utlandsbetalningar. IBAN består oftast av 24 tecken. Svenska IBAN börjar med SE, norska med NO och danska med DK. Därefter kommer siffror som identifierar banken, bankkontoret och slutligen kontonumret.
BIC är en förkortning som identifierar banken där ni har ert konto. Förkortningen står för Business Identifier Code. Koden identifierar varje bank och används vid internationella betalningar. Koden består av 8 alternativt 11 tecken. Koden är uppbyggd så att de första 6 tecknen alltid är bokstäver.
När ska jag betala bokningsbekräftelsen?
När er bokning blir bekräftad, så kommer en bekräftelse direkt till er e-post. Bokningsbekräftelsen har två förfallodatum. Anmälningsavgiften på 10 % ska betalas inom 7 dagar. Då reserveras medlemskap och boende till er. Resterande belopp förfaller 60 dagar innan ankomst. Betalningen görs via en utlandsbetalning, via er internetbank.
Hur ska jag göra betalningen?
För att undvika höga bankavgifter, så ska IBAN och BIC uppges vid betalning. Billigaste sättet att betala brukar vara att använda er internetbank och göra en utlandsbetalning. Resenären är ansvarig för bankomkostnader från sin egen bank. Billigaste är att välja alternativet där avsändaren betalar för sina kostnader och mottagaren för sina kostnader. Det kallas delade bankkostnader eller “shared bank fees” på engelska. Den finns numera en överenskommelse som kallas SEPA betalning, som gör att bankerna inte bör ta mer betalt för en utlandsöverföring än för en överföring inom landet.
Skulle det tillkomma några bankkostnader för GolfSol Norden S.L. på grund av ett fel vid betalningen, så är det alltid resenärens ansvar att ersätta dessa kostnader så att bokningsbekräftelsen betalats i sin helhet.
Betalningen ska alltid göras i EUR, Euro.
Kan jag betala med kreditkort?
Vi kan tyvärr inte ta emot några kortbetalningar, och det gäller samtliga kreditkort eller debetkort. Ibland kan banken ändå hjälpa er att göra betalningen via ert kreditkort. Vissa kortsällskap erbjuder samma förmåner om ni som kund kan visa att företaget ni handlar av inte kan ta emot kortbetalning och att ni försökt att betala med kort. Hänvisa till denna internetsida och våra företagsuppgifter.
Anledningen att några gäster önskar att betala med kort är för att utnyttja försäkringen som kortsällskapet erbjuder, om man betalar via kortet, men det är mycket viktigt att läsa det finstilta. Många kunder som trott att de haft ett skydd via försäkringen från kortsällskapet, har endast fått en lite summa återbetald vid sjukdom eller avbokning. Andra har inte fått någon ersättning alls via kortet. För att få ut försäkringen så måste man oftast köpa flyg och paketresa tillsammans. Vissa kortsällskap har regeln att om det inte är möjligt, så ska båda köpen göras inom en viss tid. Kör ni egen bil till Spanien eller Portugal, så gäller sällan kortförsäkringen. Undersök noga, så att ni inte tror att ni är skyddade via en försäkring som inte är giltig. Kontrollera först och främst skyddet ni har i egen hemförsäkringen. Ibland kan man komplettera med en avbeställningsförsäkring och reseförsäkring för en liten summa, om det inte redan ingår. Alternativt kan man boka avbeställningsförsäkring via vår hemsida i samband med bokning.
Varför tar ni inte betalning via kreditkort?
Det är våra gäster som har valt att vi ska ta betalt via vanlig utlandsbetalning, eftersom det gör att resan blir betydligt billigare, speciellt för dem som bokar longstay. Kortsällskap som VISA och MasterCard har mycket höga avgifter för betalning med utländska kort. Via SEPA betalning, så överför våra kunder billigt pengar via sin internetbank. Europeiska kommissionen har länge processat för lägre kortavgifter för företag inom EU. Vi har kontinuerlig kontakt med vår bank och kommer införa kortbetalning, så snart det inte innebär en kostsam prisökning av våra paketresor samt att en säker betalningslösning finns via vårt bokningssystem.
Behöver jag fylla i er postadress vid betalning?
Man behöver normalt inte uppge något alls i adressfältet vid betalning via internetbank. Med korrekt BIC och IBAN så kommer betalningen fram. Önskar ni fylla i information i adressfältet, så finner ni adressen på bokningsbekräftelsen.
Hur vet jag om ni har mottagit min betalning?
Era betalningar registreras på er bokningsbekräftelse inom 5-10 bankdagar efter att ni har utfört betalningen.
För att se er betalning:
1. Öppna sidan Mina Bokningar.
2. Logga in med ert bokningsnummer samt lösenord. Lösenordet finns till vänster under er adress på bokningsbekräftelsen.
3. Långt ner på sidan finns fälten Totalt inbetalt, Restbelopp anmälningsavgift samt Restbelopp totalpris (före ändringar). Där kan ni se era betalningar, datum som betalningen registrerades samt förfallodag för slutbetalning.
Varför har min betalning inte registrerats?
1. Se om pengarna har dragits från ert eget konto. Har pengarna inte lämnat ert konto, så har vi inte mottagit er betalning. Ta kontakt med er bank för att göra om betalningen.
2. Har pengarna lämnat ert konto, så brukar de komma till vårt bankkonto inom 5 – 10 dagar. Är pengarna inte registrerade på nummer för er bokningsbekräftelse inom 10 dagar efter betalning, ta kontakt med vår personal på e-postadressen ekonomi@golfispanien.se.
Varför kräver ni förbetalning av era kunder och varför kräver era leverantörer att ni betalar innan ankomst?
När det gäller våra samarbetspartners, så har vi full förståelse för deras stränga avbeställnings- och betalningsvillkor. Att leverantörer kräver förbetalning för boende, golf, hyrbil och andra tjänster tycker vi är rimligt, eftersom de vid många tillfällen inte fått betalt av resebyråer eller kunder när de skickat faktura i efterhand. Hyrbil, boende och golf reserveras till varje kund så snart leverantören mottagit betalning. Sista-minuten-bokning är inte vanliga hos våra samarbetspartners.
Varför måste resan betalas innan ankomst. Kan jag inte betala när jag checkar in?
Nej. Vi kan endast bekräfta och garantera boende, golf och eventuell transport om betalning erhålls i enlighet med de förfallodagar som finns angivna på bokningsbekräftelsen.