Frågor om avbokning och återbetalning
Avbokning
Vad sker när jag måste avboka min resa?
Skicka en e-post till info@golfispanien.se, eftersom de flesta försäkringsbolag kräver skriftligt bevis på att resan är avbokad samt tidpunkt för avbokningen. Om avbokning är akut kort tid innan avresa, så ring oss om du har möjlighet.
Avbokningsbekräftelse skickas till din e-post från bokningssystemet. Vid enstaka tillfällen kan vi få hjälp av våra leverantörer som flyttar fram vistelsen till ett senare datum samma vintersäsong, men det är inte alltid möjligt. Har du avbeställningsskydd via din hemförsäkring eller reseförsäkring, så skicka våra kontaktuppgifter och din avbokningsbekräftelse till din försäkringsman, som kommer att ta kontakt med oss för mer information. Hänvisa till Särskilda Villkor och länken http://www.golfispanien.se/sarskilda-villkor.
Vad gäller vid avbokning och återbetalning?
Läs alltid under Särskilda Villkor vad som gäller vid avbokning. Hur stor summa som återbetalas beror alltid på när avbokningen sker.
Jag måste avboka på grund av akut sjukdom. Kan någon annan person resa istället för mig?
Nej. Alla betalningar vi gjort till en leverantör är personliga och i kundens namn och därför knutna till ett bokningsnummer. Endast kunder som står på en bokning kan få tillgång till nycklarna till hotellrummet eller lägenheten. Endast personen vars namn står på flygbiljetten har tillgång till flygstolen. Bokningen är personlig och i kundens namn. Ingen av de hotell eller golfklubbar vi samarbetar med tillåter uthyrning i andra hand. Har du köpt ett medlemskap på en golfklubb eller på ett gym, så kan du inte hyra eller låna ut din möjlighet att spela på golfbanan eller träna på gymmet de månader du inte är i Sverige.
Jag måste avboka precis innan avresa på grund av allvarlig sjukdom. Jag har valt att inte köpa någon avbeställningsförsäkring från er eller via ett försäkringsbolag. Kan jag ändå få alla pengar återbetalda?
Nej. Endast gäster med avbeställningsförsäkring kan få ersättning för en avbokad resa. När ett försäkringsbolag eller reseföretag säljer avbeställningsförsäkring, så är det många kunder som hjälper till att betala en mindre summa, vilket gör att hela resans kostnad kan återbetalas till den som drabbas av olycka eller sjukdom och inte kan resa. Samma princip gäller för alla försäkringar för bilar, hus, resor och livförsäkring. Om alla personer skulle få ersättning, oavsett om de var försäkringstagare eller ej, så hade ingen betalat för försäkringen.
Återbetalning
Jag har betalat in för mycket. Vad ska jag göra?
Er betalning registreras på ert bokningsnummer inom 5-10 bankdagar efter att ni har utfört betalningen, och då syns er inbetalning som ett tillgodobelopp. Som kund kan du välja på om du vill att betalningen ska användas mot slutbetalning eller mot framtida bokningsbekräftelser. Alternativt så kan vi återbetala tillgodobeloppet till ert IBAN och BIC. Ert IBAN och BIC framgår av ert kontoutdrag eller internetbank. Har ni inte era uppgifter, så ta kontakt med er bank och skicka sedan uppgifterna till ekonomi@golfispanien.se.
Jag har ett tillgodobelopp efter avbokning. Vad ska jag göra?
Som kund kan du välja på om du vill att tillgodobeloppet ska användas mot framtida bokningsbekräftelser eller om du önskar att vi ska återbetala tillgodobeloppet till ert bankkonto. Önskar ni pengar återbetalda till ert konto, så skicka ert IBAN och BIC till ekonomi@golfispanien.se. IBAN och BIC till ert bankkonto framgår av ert eget kontoutdrag eller via er internetbank. Skickar du fel IBAN och BIC, så tillkommer stora bankavgifter. Har ni inte era uppgifter, så ta kontakt med er bank innan ni skickar era uppgifter till oss. Vi kan inte göra en utlandsöverföring om ni endast skickar ett förkortat bankkontonummer, som endast används för överföringar inom landet där ni bor. Ert privata IBAN och BIC framgår inte på våra kontoutdrag när ni gjort överföringen till oss. Vi har inte era bankuppgifter lagrade i vårt system.
Får jag hela resan återbetald om jag kan visa upp läkarintyg på att jag drabbats av allvarlig sjukdom?
Ja, om du har avbeställningsskydd. Om du saknar avbeställningsskydd, så sker återbetalning enligt Särskilda Villkor. Beloppet som återbetalas beror på hur nära inpå ankomst som avbokningen görs. Alla kunder behandlas lika hos oss. Ingen har någonsin velat avboka, utan avbokning har skett på grund av allvarlig sjukdom, olycka eller att något fruktansvärt som hänt inom närmaste familjen. Har du avbeställningsskydd via din hemförsäkring eller reseförsäkring, så ska du söka om kompensation via dessa bolag.
Jag avbokade hyrbilen två dagar innan ankomst utan avbeställningsskydd, men fick ändå alla pengar tillbaka. Varför det?
Ibland tillåter leverantören avbokning utan straffavgift. Det är ovanligt, men hyrbilsfirmorna kan vara generösa om vi har tur. Golfklubbar, transportföretag och hotell har ofta mycket hårda avbokningsregler nära ankomst.