Särskilda villkor har uppdaterats 2025-10-14 med förtydligande text samt information relaterad till lokala turistskatter.
Bokning, Bekräftelse, Betalning, Rabatter
Bokning och bekräftelse
Beställning av resa sker via bokningsformuläret på hemsidan. Genom att trycka på knappen Boka skickas bokningen, och på skärmen visas ett bokningsnummer som kvitto. Bokningsbekräftelsen kan vara preliminär eller definitiv, beroende på om boendet kräver manuell bekräftelse eller inte. En preliminär bekräftelse innebär inte att resenären har fått plats på destinationen, utan är endast en bekräftelse på att vi mottagit bokningsförfrågan. Först när en definitiv bokningsbekräftelse skickas via e-post är resenären garanterad plats.
Betalning och bokningsbekräftelser
Alla bokningsbekräftelser anges i Euro (EUR) och ska inte omräknas till SEK, NOK eller DKK.
Alla som bokar får en bokningsbekräftelse så snart bokningen har bekräftats av våra samarbetspartners. Om bokningen inte kan bekräftas omgående får resenären en preliminär bokningsbekräftelse tills besked om tillgänglighet har mottagits. När det råder begränsad tillgång på vissa boendetyper med specifika egenskaper får resenären alltid först en preliminär bokningsbekräftelse.
Betalningen sker i två omgångar med separata förfallodatum. Anmälningsavgiften uppgår till 10 % av totalbeloppet och ska betalas senast en vecka efter bokningsdatum, eller en vecka efter bekräftande av en tidigare preliminär bokningsbekräftelse. Slutbetalningen, motsvarande resterande 90 %, ska betalas senast 60 dagar före ankomstdatum.
Vid betalning är det viktigt att resenären endast uppger bokningsbekräftelsens nummer.
Observera att vi inte kan garantera eller ta ansvar för boende och greenfee om betalning inte sker i enlighet med de förfallodatum som anges på bokningsbekräftelsen.
När betalning av resan sker, antingen det är anmälningsavgift eller slutbetalning, ses betalningen som en bekräftelse på att avtalssparterna tagit del av avtalsvillkoren som föreligger för den bokade resan, accepterat dessa villkor samt att det blir bindande för båda parter.
Resenären ansvarar för alla bankkostnader och eventuella avgifter som kan uppstå hos GolfSol Norden S.L. vid felaktigt utförd betalning. IBAN och BIC måste uppges vid betalning för att undvika extra bankkostnader.
Rabatter
Observera att det är resenärens ansvar att via e-post meddela vår administrativa personal om fler än en destination, eller fler än en vistelse på samma resmål, är bokad under vintersäsongen, som pågår från 1 september till 31 maj.
Dubbelbokningsrabatt
Dubbelbokningsrabatt gäller för resenärer som bokar två vistelser på minst 14 nätter vardera under samma vintersäsong.
Rabattbelopp:
-
150 € per person om båda bokningarna är 28 nätter eller längre
-
112,50 € per person om ena bokningen är 28 nätter eller längre och den andra 21–27 nätter
-
75 € per person om ena bokningen är 28 nätter eller längre och den andra 14–20 nätter
-
50 € per person om båda bokningarna är mellan 14–27 nätter
Rabatten gäller endast om båda vistelserna sker under samma vintersäsong (1 september – 31 december samt 1 januari – 31 maj). Den gäller även om båda vistelserna sker enbart under hösten eller enbart under våren.
Observera att inte alla destinationer accepterar longstaybokningar under september, april och maj.
Rabatten betalas ut som ett kreditbelopp, som vår administrativa personal registrerar manuellt på bekräftelsen för den andra vistelsen.
Trippelbokningsrabatt
Trippelbokningsrabatt gäller för resenärer som bokar tre vistelser på minst 14 nätter vardera under samma vintersäsong.
Rabatten betalas ut som ett kreditbelopp, som vår administrativa personal registrerar på bekräftelsen för den tredje vistelsen.
Försäkring och avbeställning
Försäkringar
Det är alltid resenärens ansvar, och inte researrangörens, att se till att ett tillräckligt försäkringsskydd finns. I de flesta hemförsäkringar ingår en reseförsäkring, men om du är osäker bör du kontakta ditt försäkringsbolag. Kompletterande reseförsäkring kan tecknas direkt hos försäkringsbolag som erbjuder sådant skydd.
Det är mycket viktigt att du som resenär har en giltig försäkring vid sjukdom och att den täcker eventuell hemtransport om det skulle behövas. Vi rekommenderar också att du tar med det europeiska sjukförsäkringskortet (EU-kortet), Det europeiska sjukförsäkringskortet / EU-sygesikringskort / Helsetrygdkort Europa, som beställs via Försäkringskassan eller NAV.
Avbeställningsskydd
Vi rekommenderar alla gäster att försäkra sig om att de har ett fullgott avbeställningsskydd via sin hemförsäkring, reseförsäkring eller annan försäkring. Ett avbeställningsskydd kan även tecknas direkt i vårt bokningssystem som ett tillval i samband med bokning.
Avbeställning av resan
Alla avbokningar ska göras via e-post till info@golfispanien.se. Om avbokningen sker nära ankomstdatum rekommenderar vi även att du kontaktar oss per telefon för att få en snabb bekräftelse.
Vi försöker alltid hitta en lösning tillsammans med resenären vid avbokning. Vid flera tillfällen har våra leverantörer godkänt att flytta ankomstdatum till en senare period under samma vintersäsong, så att resenären kan utnyttja sin resa vid ett annat tillfälle.
På grund av våra leverantörers strikta avbokningsvillkor är vi tvungna att anpassa våra egna villkor därefter. Om du har ett externt avbeställningsskydd via hemförsäkring eller annan försäkring gäller de kostnadsnivåer som anges nedan vid avbokning av resa. Externa försäkringar ersätter normalt enligt allmänna resevillkor, inte enligt särskilda resevillkor. Observera därför att våra särskilda resevillkor ersätter kostnadsnivåerna i de allmänna resevillkoren vid avbokning.
Resenärens avbokningsavgift vid avbokning:
-
Vid avbokning mer än 60 dagar före avresa: 10 % av resans kostnad
-
Vid avbokning mellan 60 och 30 dagar före avresa: 50 % av resans kostnad
-
Vid avbokning mindre än 30 dagar före avresa: 100 % av resans kostnad
Boende
Lokala turistskatter
Resenären ansvarar för lokala turistskatter, som ska betalas direkt på plats. Beloppet kan variera och vi kan inte alltid ange det exakta priset i förväg.
Ankomst och avresa
Enligt internationella hotellbestämmelser har du normalt tillträde till rummet från kl 15.00. Vid utcheckning måste du normalt lämna rummet senast kl 11.00. På ditt kvitto framgår de tider för incheckning och utcheckning som gäller på boendet du har bokat.
Boende, väderstreck och önskemål
Vi kan och får enligt våra avtal aldrig boka eller garantera specifika nummer på boendet. Vissa boenden tillåter dock bokning av lägenheter eller radhus med ett visst väderstreck för balkong eller terrass, och då framgår lägenhetstyp och väderstreck alltid på bokningsbekräftelsen och kvittot. Om det inte går att boka med bekräftad riktning på balkongen, kan resenären skriva önskemål i samband med bokningen. Vi vidarebefordrar dessa önskemål till bokningsavdelningen när det är möjligt. Observera att bokningsavdelningen alltid bekräftar mottagandet av önskemålet, men att de aldrig kan garantera specifika egenskaper som inte framgår av bekräftelsen.
Vid vissa tillfällen finns det endast ett fåtal lägenheter med särskild utsikt eller egenskap. Dessa lägenheter fördelas mellan intresserade utifrån hur lång period resenären har bokat samt bokningsdatum.
Resenären får aldrig en bekräftelse med lägenhetsnummer. En lägenhet kan när som helst bytas ut mot en annan på grund av brand, skada, försäljning eller annan anledning som hotellet inte kan kontrollera. En lägenhet kan även bytas till en likvärdig lägenhet om det uppstår fel som inte går att reparera inom rimlig tid. Detta gäller även om en ägare säljer lägenheten eller om vi har fått felaktig information om lägenhetens egenskaper.
Samtliga boenden hyrs fullt möblerade. Detaljerade inventarielistor finns via receptionen eller hyresvärden. Resenären ska återlämna lägenheten i samma skick som vid incheckning, med hänsyn tagen till normalt slitage. Resenären kan bli ansvarig för reparationer och kostnader vid skador på lägenheten eller inventarier till följd av felbehandling, oförsiktighet eller oaktsamhet. I andra fall ansvarar leverantören för reparationer. Resenären ska även ersätta inventarier som fanns i lägenheten vid incheckning men som saknas vid utcheckning. Explosiva eller brandfarliga föremål får inte förekomma i lägenheten.
Varje lägenhetskomplex har vaktmästare som ansvarar för reparationer. Om resenären själv anlitar en annan reparatör kan inga kostnader ersättas av hotell eller vårt företag.
Om inget annat anges på hemsidan ingår el, gas och vatten i priset.
Vissa boendetyper hyrs ut med specifika bytesdatum under högsäsong, men de flesta destinationer erbjuder alternativa boenden med fri ankomst- och avresedag.
Övernattande gäster i boendet
Endast de resenärer som framgår av bokningsbekräftelsen och kvitton får övernatta i det bokade boendet. Ingen annan får övernatta i lägenheten, radhuset eller hotellrummet utan skriftligt godkännande och betalning till oss. På hemsidan för varje boende finns information om priser för övernattande gäster samt hur bokning av övernattande gäster ska göras.
Enligt lag måste alla övernattande gäster rapporteras i god tid till nationella myndigheter både av oss och boendet. Alla som övernattar i boendet måste registreras bland annat med passnummer, nationalitet, namn, ålder och exakta datum för vistelsen.
Vi uppmanar alla övernattande resenärer som vill spela golf att kontakta oss för att boka våra golfpaket. Paketen ger tillgång till förbokade starttider, service samt möjlighet att delta i arrangemang.
Husdjur
Det är som regel förbjudet att ta med husdjur på samtliga boenden, om inte särskilda undantag anges. Hundvänliga destinationer presenteras på hemsidan Hundvänliga destinationer.
Det är normalt förbjudet att ta med husdjur på golfbanan, men undantag kan förekomma och framgår under informationen för varje golfbana.
Golf
Starttider
Golfklubben har rätt att sätta samman resenärer i fyrbollar vid behov. Bokningsregler för starttider på varje golfbana samt för våra olika medlemskap och golfpaket finns på vår hemsida under respektive destination.
Banarbete
Vi reserverar oss för underhållsarbeten på golfbanan och för att banornas skick kan variera på grund av nederbörd och klimat. Vid extrema väderförhållanden kan banan stängas.
Det är den lokala golfklubben som beslutar om banan ska vara öppen eller stängd och om spel tillåts. Ibland kan spel på en viss del av banan begränsas på grund av banarbeten eller liknande. Ingen del av medlemskapet återbetalas på grund av dessa omständigheter och det är upp till varje golfklubb att bestämma om resenären ska få kompensation via så kallad rain check.
Golfvett och etikett
På golfklubben gäller internationell etikett. Alla resort har en klädkod som gäller samtliga personer som vill spela på golfbanan.
Golfskola
Det finns möjlighet att boka golfundervisning på de destinationer där vi har egen golfinstruktör. Ta kontakt för mer information.
Handicap
Handicapgränsen på golfklubbarna varierar men normalt kan alla våra resenärer delta som har handicap 36 eller bättre, men undantag för högre handicap kan gälla under lågsäsong på banor med låg beläggning. Resenärer som deltar i golfskola kan spela med grönt kort eller motsvarande grundutbildning i golf.
Normalt behöver resenären aldrig visa sitt handicapbevis. Om klubben mot förmodan genomför en kontroll, ska resenären alltid ha med ett giltigt bevis. Om resenären nekas spel på banan är det helt resenärens ansvar.
Hyrbil
Alla hyrbilsbokningar sker på förfrågan till hyrbilsfirman, och vissa bilmodeller kan vara slutsålda. Vi rekommenderar därför att resenärer som önskar hyra bil bokar mellan 60 och 90 dagar före ankomst.
Det är mycket viktigt att resenären som bokat hyrbil läser villkoren för respektive hyrbilsfirma. Villkor och pris visas tillsammans med varje bil i sökmotorn, och kan skilja sig mellan olika hyrbilsfirmor.
Alla önskade tillägg, såsom service utanför kontorstid, extra förare, försäkring mot självrisk, barnstol eller liknande, betalas direkt till hyrbilsfirman vid hämtning av bilen.
Om hyrbilsleverantören går i konkurs eller inte längre kan leverera bilen, återbetalas alla inbetalda pengar för hyrbilen till resenärer som ännu inte hämtat bilen. Ingen ytterligare kompensation utbetalas. Vi erbjuder även alternativ från andra hyrbilsfirmor med möjlighet till ombokning, men vi kan inte garantera samma pris eller villkor som för ursprunglig bokning.
Övrigt
Reservation
Vi reserverar oss för skrivfel och för oförutsedda ändringar som ligger utanför vår kontroll, såsom valutaförändringar, strejk, nedläggning av boende, pandemi, kontraktsbrott eller liknande händelser.
Förbehåll om ändringar
Vi förbehåller oss rätten att, innan avtal ingås med resenären, ändra uppgifter på vår hemsida, i broschyrer och i prislistor. Vi förbehåller oss även rätten att justera de avtalsvillkor som gäller för resan. Vid sådana ändringar tillämpas bestämmelserna i de allmänna resevillkoren.