Varför finns det bokningsrestriktion angående ankomstdag under högsäsong på några boenden?

De flesta lägenhetshotell har inga restriktioner när det gäller ankomstdag och avresedag, utan gästen kan välja datum fritt efter bästa flygbiljett. Anledningen till att det finns bokningsrestriktioner angående ankomstdag och avresedag på vissa resmål är för att efterfrågan är stor, men tillgången på lägenheter är begränsad. Udda bokningar kan blockerar en lägenhet, så att den står tom under lång tid. Det är ett problem under högsäsong. Om en gäst till exempel bokar 15/10 - 15/11, så står lägenheten tom första två veckorna i oktober och sista två veckorna i november. 

Vad gör jag när jag vill resa till ett lägenhetshotell som har bokningsrestriktioner, men mina flygdatum inte överensstämmer med bytesdagarna under högsäsong?

 1. Din bokning kan bokas om till ett alternativt lägenhetshotell, så att du har garanterad plats på destinationen, samtidigt som du står på väntelista till det lägenhetshotell som du önskar. Din bokning uppdateras om det fortfarande finns lediga lägenheter 60 dagar innan ankomstdatum, alternativt om hotellet accepterar din udda bokningen via en extra lägenhet. 
2. Din bokning kan justeras, så att du uppgraderar till en eller flera nätter på hotell under de dagar när lägenheten är upptagen av andra gäster.
3. Din bokning kan delas upp mellan två olika lägenhetshotell på destinationen.   

Får man ha vilket ankomstdatum man vill?

På de allra flesta destinationer kan man komma precis när man vill och resa hem när man vill. Våra gäster är inte låsta till ett visst antal dagar. När det gäller medlemskap med fri golf, så finns det oftast paket från 14 nätter upp till 141 nätter och kunden väljer själv hur många nätter de vill stanna. Vissa golfpaket finns endast upplagda för jämna veckor, men vi kan alltid göra en speciallösning om det inte passar med ert flyg. Några enstaka lägenhetstyper har restriktioner när det gäller ankomstdag på grund av att det finns ett fåtal lägenheter av en viss typ. Läs mer

Jag vill bo på ett visst lägenhetsnummer. Kan jag önska det?

En gäst kan alltid önska ett eller flera lägenhetsnummer i samband med bokning. Önskemål skrivs i kommentarfältet. Gästen är dock ALDRIG garanterad ett visst lägenhetsnummer. Våra kontrakt tillåter inte att vi bekräftar ett specifikt lägenhetsnummer, så det varken kan eller vill vi göra. Vänligen skicka inte upprepade e-post om att bli placerad i en viss lägenhet. Lägenheter fördelas enligt bokningsordning samt efter hur de passar med övriga hotellbokningar.

Även om en gäst aldrig kan få ett lägenhetsnummer bekräftat, så har möjlighet att bekräfta lägenhetstyp eller rumstyp, inklusive solriktning, på de flesta boenden. 

Jag vill bo nära hissen. Hur önskar jag det?

Önskemål skrivs i kommentarfältet i samband med bokning.

Vi reser tillsammans med våra vänner. Finns det möjlighet att bo grannar?

Det är oftast inga problem att bo bredvid varandra, såvida ni inte bokat två olika lägenhetstyper eller bokar sent. För att meddela oss att ni reser tillsammans med andra gäster, så kan ni skriva era vänners namn i kommentarfältet i samband med bokning alternativt skicka en e-post till ekonomi@golfispanien.se. Vi kan dock aldrig garantera att era lägenheter ligger bredvid varandra.

Får jag boka vilken reslängd jag vill?

Flera lägenhetshotell har restriktioner där man endast kan boka 7, 14, 21 alternativt 28 nätter eller längre. I vår sökmotor framgår alltid denna information i steg 2. 

Hur bokar man?

Boende och golf bokas via vår sökmotor som heter "Sök och boka golfresa" och som finns längst upp till vänster på vår startsida . Fyll i ankomstdag, resmål och önskad reslängd, så presenteras paketpris för boende och golf. Är ni två personer som ska dela lägenhet, så välj 2 personer. Då får ni priset för delad lägenhet under hela perioden. Är ni osäker på om ni kommer att resa med rumskompis, så välj 1 person. Då presenteras priset inklusive singeltillägget. Läs mer

Nästan alla gäster bokar med preliminära datum. Så snart ni funnit flygbiljetter, så skicka oss exakta datum via e-post, så uppdaterar vi er bokningsbekräftelse manuellt. Detsamma gäller om ni finner en rumskompis. Vi uppdaterar manuellt er bokningsbekräftelse med rabatten för singeltillägget de dagar ni är två som delar boende. Ta kontakt via e-post ekonomi@golfispanien.se för att få era resdatum uppdaterade. Kom ihåg att vara ute i god tid, och helst aldrig senare än 60 dagar innan ankomst. 

Hur ska jag förmedla speciella önskemål som jag har angående boendet?

Önskemål kan skrivas i kommentarfältet i samband med bokningen, alternativt så kan ni skicka oss en e-post så uppdaterar vi er bokning med den information ni önskar ska finnas med. 

Hur finner jag priset för att uppgradera från ett till två sovrum?

Alla priser finns via vår sökmotor. I steg 2 kan man välja att uppgradera till ytterligare sovrum, viss lägenhetstyp eller solriktning. I steg 3 visas sedan det uppdaterade priset inklusive önskat boende.

Hur kan det vara billigare att boka 14 nätter jämfört med 12 nätter?

De flesta hotell och golfbanor har numera två eller tre olika tariffer, shortstay, midstay och longstay. De olika brytpunkterna varierar för varje hotell och golfbana, men oftast blir det betydligt billigare per natt redan när man bokar 14 nätter eller längre. Skandinaviska golfklubbar har oftast en ännu mer omfattande longstayrabatt, där greenfeepriset för 10 rundor oftast motsvarar ett helt årsmedlemskap.

Hotellen erbjuder nästan alltid longstayrabatter för gäster som bokar 14 nätter eller längre. De allra flesta hotell har också andra villkor för gäster som bokar longstay. Bland annat brukar det endast ingår städning en gång i veckan, jämfört med varje dag för korttidsgäster.

Varje destination har olika brytpunkt när det gäller prissättning, men i de allra flesta fall är det mest prisvärt att resa 21, 28, 35, 42 nätter istället för 20, 27, 34 och 41. Dessutom brukar priset per natt blir väsentligt lägre för resenärer som reser 56 nätter eller längre. 

Om jag har två bokningar under samma vintersäsong och kvalificerar mig för Höst-Vår rabatt eller Två-Resort rabatt, när får jag rabatten?

Rabatten läggs manuellt in på vårbokningen under månadsskiftet oktober-november. Gästen får en uppdaterad bokningsbekräftelse skickad till sin e-post.  Rabatten läggs inte in automatiskt av bokningssystemet. Vår personal uppdaterar bokningarna under hösten. Skulle det göras redan vid bokningstillfället så blir det omfattande extra administration, eftersom många gäster ändrar resdatum eller bokar ytterligare en resa under våren och sommar.