Hur vet jag om ni har mottagit min betalning?

Era betalningar registreras på er bokningsbekräftelse inom 5-10 bankdagar efter att ni har utfört betalningen.
För att se er betalning: 
1. Öppna sidan Mina Bokningar

2. Logga in med ert bokningsnummer samt lösenord. Lösenordet finns till vänster under er adress på bokningsbekräftelsen.

3. Långt ner på sidan finns fälten Totalt inbetalt, Restbelopp anmälningsavgift samt Restbelopp totalpris (före ändringar). Där kan ni se era betalningar, datum som betalningen registrerades samt förfallodag för slutbetalning.

Varför har min betalning inte registrerats?

1. Se om pengarna har dragits från ert eget konto. Har pengarna inte lämnat ert konto, så har vi inte mottagit er betalning. Ta kontakt med er bank för att göra om betalningen.

2. Har pengarna lämnat ert konto, så brukar de komma till vårt bankkonto inom 5 - 10 dagar. Är pengarna inte registrerade på nummer för er bokningsbekräftelse inom 10 dagar efter betalning, ta kontakt med vår personal på e-postadressen ekonomi@golfispanien.se.

När ska jag betala bokningsbekräftelsen?

När er bokning blir bekräftad, så kommer en bekräftelse direkt till er e-post. Bokningsbekräftelsen har två förfallodatum. Anmälningsavgiften på 10 % ska betalas inom 7 dagar. Då reserveras medlemskap och boende till er. Resterande belopp förfaller 60 dagar innan ankomst. Betalningen görs via en utlandsbetalning, via er internetbank.

Hur ska jag göra betalningen?

För att undvika höga bankavgifter, så ska IBAN och BIC uppges vid betalning. Billigaste sättet att betala brukar vara att använda er internetbank och göra en utlandsbetalning. Resenären är ansvarig för bankomkostnader från sin egen bank. Billigaste är att välja alternativet där avsändaren betalar för sina kostnader och mottagaren för sina kostnader. Det kallas delade bankkostnader eller "shared bank fees" på engelska. Den finns numera en överenskommelse som kallas SEPA betalning, som gör att bankerna inte bör ta mer betalt för en utlandsöverföring än för en överföring inom landet.

Skulle det tillkomma några bankkostnader för GolfSol Norden S.L. på grund av ett fel vid betalningen, så är det alltid resenärens ansvar att ersätta dessa kostnader så att bokningsbekräftelsen betalats i sin helhet.

Betalningen ska alltid göras i EUR, Euro. 

Vad är IBAN och BIC?

Alla bankkonton har ett kontonummer samt en IBAN kod, vilket är ett lite längre internationellt bankkontonummer för utlandsbetalningar. Oftast framgår ert eget IBAN på kontoutdraget ni får från banken samt visas via er internetbank när ni är inloggade. Förkortningen står för International Bank Account Number. Det är en internationell metod att identifiera bankkonton och används framför allt vid utlandsbetalningar. IBAN består oftast av 24 tecken. Svenska IBAN börjar med SE, norska med NO och danska med DK. Därefter kommer siffror som identifierar banken, bankkontoret och slutligen kontonumret.

BIC är en förkortning som identifierar banken där ni har ert konto. Förkortningen står för Business Identifier Code. Koden identifierar varje bank och används vid internationella betalningar. Koden består av 8 alternativt 11 tecken. Koden är uppbyggd så att de första 6 tecknen alltid är bokstäver.

Jag har betalat in för mycket. Vad ska jag göra?

Er betalning registreras på ert bokningsnummer inom 5-10 bankdagar efter att ni har utfört betalningen, och då syns er inbetalning som ett tillgodobelopp. Som kund kan du välja på om du vill att betalningen ska användas mot slutbetalning eller mot framtida bokningsbekräftelser. Alternativt så kan vi återbetala tillgodobeloppet till ert IBAN och BIC. Ert IBAN och BIC framgår av ert kontoutdrag eller internetbank. Har ni inte era uppgifter, så ta kontakt med er bank och skicka sedan uppgifterna till ekonomi@golfispanien.se.

Jag har ett tillgodobelopp efter avbokning. Vad ska jag göra?

Som kund kan du välja på om du vill att tillgodobeloppet ska användas mot framtida bokningsbekräftelser eller om du önskar att vi ska återbetala tillgodobeloppet till ert bankkonto. Önskar ni pengar återbetalda till ert konto, så skicka ert IBAN och BIC till ekonomi@golfispanien.se. IBAN och BIC till ert bankkonto framgår av ert eget kontoutdrag eller via er internetbank. Har ni inte era uppgifter, så ta kontakt med er bank innan ni skickar era uppgifter  till oss. Vi kan inte göra en utlandsöverföring om ni endast skickar ett förkortat bankkontonummer, som endast används för överföringarn inom landet där ni bor. Ert privata IBAN och BIC framgår inte på våra kontoutdrag när ni gjort överföringen till oss. Vi har inte era bankuppgifter lagrade i vårt system. 

Behöver jag fylla i er postadress vid betalning?

Man behöver normalt inte uppge något alls i adressfältet vid betalning via internetbank. Med korrekt BIC och IBAN så kommer betalningen fram. Önskar ni fylla i information i adressfältet, så finner ni adressen på bokningsbekräftelsen. 

Kan jag betala med kreditkort?

Vi kan tyvärr inte ta emot några kortbetalningar, och det gäller samtliga kreditkort eller debitkort. Ibland kan banken ändå hjälpa er att göra betalningen via ert kreditkort. Vissa kortsällskap erbjuder samma förmåner om ni som kund kan visa att företaget ni handlar av inte kan ta emot kortbetalning och att ni försökt att betala med kort. Hänvisa till denna internetsida och våra företagsuppgifter. 

Anledningen att några gäster önskar att betala med kort är för att utnyttja försäkringen som kortsällskapet erbjuder, om man betalar via kortet, men det är mycket viktigt att läsa det finstilta. Många kunder som trott att de haft ett skydd via försäkringen från kortsällskapet, har endast fått en lite summa återbetald vid sjukdom eller avbokning. Andra har inte fått någon ersättning alls via kortet. För att få ut försäkringen så måste man oftast köpa flyg och paketresa tillsammans. Vissa kortsällskap har regeln att om det inte är möjligt, så ska båda köpen göras inom en viss tid. Kör ni egen bil till Spanien eller Portugal, så gäller sällan kortförsäkringen. Undersök noga, så att ni inte tror att ni är skyddade via en försäkring som inte är giltig. Kontrollera först och främst skyddet ni har i egen hemförsäkringen. Ibland kan man komplettera med en avbeställningsförsäkring och reseförsäkring för en liten summa, om det inte redan ingår. Alternativt kan man boka avbeställningsförsäkring via vår hemsida i samband med bokning. 

Varför tar ni inte betalning via kreditkort?

Det är våra gäster som har valt att vi ska ta betalt via vanlig utlandsbetalning, så att de kan använda sin internetbank. Det gör att resan blir betydligt billigare för våra gäster, eftersom kortsällskapen har så höga avgifter. Via SEPA betalning, så överför man billigt pengar via sin internetbank.