Ni erbjuder avbeställningsskydd. Vad innebär det?

Att du som köpt vårt avbeställningsskydd får pengar tillbaka om du inte kan resa på grund av att du, din maka, sambo, barn eller förälder drabbas av akut sjukdom, skada eller olycka. Avbeställningsskyddet gäller också vid brand eller inbrott i din bostad i anslutning till din avresa. Avbeställningsskyddet gäller fram till och med ankomst på destinationen.

Jag måste avboka precis innan avresa på grund av allvarlig sjukdom. Jag har valt att inte köpa någon avbeställningsförsäkring från er eller via ett försäkringsbolag. Kan jag ändå få alla pengar återbetalda?

Nej. Endast gäster med avbeställningsförsäkring kan få ersättning för en avbokad resa. När ett försäkringsbolag eller reseföretag säljer avbeställningsförsäkring, så är det många kunder som hjälper till att betala en mindre summa, vilket gör att hela resans kostnad kan återbetalas till den som drabbas av olycka eller sjukdom och inte kan resa. Samma princip gäller för alla försäkringar för bilar, hus, resor och livförsäkring. Om alla personer skulle få ersättning, oavsett om de var försäkringstagare eller ej, så hade ingen betalat för försäkringen.

Gäller avbeställningsskyddet om jag en vecka innan ankomst halkat, brutit armen och inte kan spela golf?

Ja. Vårt avbeställningsskydd gäller fram till och med ankomst till resmålet. De flest försäkringsbolag erbjuder avbeställningsskydd som gäller fram till och med att försäkringstagaren påbörjat resan och lämnat hemmet. Kontakta oss eller försäkringsbolaget där du har din avbeställningsförsäkring för olika möjligheter till ekonomisk kompensation, om du önskar att resa till destinationen utan att spela golf. Vi har haft många kunder genom åren i liknande situation, och en stor andel har valt att åka till sol och värme. Via vår personal på plats kan du få kontaktinformation till duktiga fysioterapeuter nära resmålet, och många hotell och lägenhetshotell erbjuder gym och inomhuspool för rehabilitering.    

Varför gäller ert avbeställningsskydd ändra fram till och med incheckningsdagen?

De flesta försäkringsbolag brukar räkna att avbeställningsskyddet endast gäller tills resan påbörjats, och den försäkrade har lämnat sin bostad. Vi vet att sjukdom och olycka kan drabba våra resenärer även på väg till våra destinationen, och har valt att ha generösare villkor när det gäller vår avbeställningsförsäkring.

Jag avbokade hyrbilen två dagar innan ankomst utan avbeställningsskydd, men fick ändå alla pengar tillbaka. Varför det?

Ibland tillåter leverantören avbokning utan straffavgift. Det är ovanligt, men hyrbilsfirmorna kan vara generösa om vi har tur. Golfklubbar, transportföretag och hotell har ofta mycket hårda avbokningsregler nära ankomst.

Jag har glömt passet och missade flyget. Gäller avbeställningsskyddet?

Vårt avbeställningsskydd gäller inte vid avbeställning på grund av att nödvändiga handlingar, som exempelvis pass eller
liknande, saknas eller är ofullständiga. Har du avbeställningsskydd via din hemförsäkring eller reseförsäkring, så kontakta dessa bolag för deras villkor.

Måste jag ha avbeställningsförsäkring?

Nej, men vi rekommenderar alla att ha ett avbeställningsskydd. Det är alltid resenärens ansvar, och aldrig researrangörens ansvar, att se till att tillräckligt försäkringsskydd finns. Kontrollera så att du har ett fullgott avbeställningsskydd via din hemförsäkring, reseförsäkring eller köp vår försäkringen i samband med bokning. Vissa banker erbjuder vissa försäkringar till sina kunder om de betalar resan via en utlandsbetalning från ett bankkonto knutet till ett kreditkort. Prata med er bank och läs alltid noga de villkor som gäller för försäkringar knutna till bankkort, speciellt där transport och övriga delar av en paketresa bokas separat.

Vad gäller vid avbokning och återbetalning?

Läs alltid under Särskilda Villkor vad som gäller vid avbokning. Hur stor summa som återbetalas beror alltid på när avbokningen sker.

Får jag hela resan återbetald om jag kan visa upp läkarintyg på att jag drabbats av allvarlig sjukdom?

Ja, om du har avbeställningsskydd. Om du saknar avbeställningsskydd, så sker återbetalning enligt Särskilda Villkor. Beloppet som återbetalas beror på hur nära inpå ankomst som avbokningen görs. Alla kunder behandlas lika hos oss. Ingen har någonsin velat avboka, utan avbokning har skett på grund av allvarlig sjukdom, olycka eller att något fruktansvärt som hänt inom närmaste familjen. Har du avbeställningsskydd via din hemförsäkring eller reseförsäkring, så ska du söka om kompensation via dessa bolag.

Får jag också avbeställningsskyddet återbetalad om jag avbokar?

Nej. Avbeställningsskyddet är ett tillval och ingår inte i paketresan. Ersättning lämnas inte för den kostnad du som försäkringstagare har haft för försäkringspremien.

Varför kräver ni förbetalning av era kunder och varför kräver era leverantörer att ni betalar innan ankomst?

När det gäller våra samarbetspartners, så har vi full förståelse för deras stränga avbeställnings- och betalningsvillkor. Att leverantörer kräver förbetalning för boende, golf, hyrbil och andra tjänster tycker vi är rimligt, eftersom de vid många tillfällen inte fått betalt av resebyråer eller kunder när de skickat faktura i efterhand. Hyrbil, boende och golf reserveras till varje kund så snart leverantören mottagit betalning. Sista-minuten-bokning är inte vanliga hos våra samarbetspartners.

Vad sker när jag måste avbokar min resa?

Skicka en e-post till info@golfispanien.se, eftersom de flesta försäkringsbolag kräver skriftligt bevis på att resan är avbokad samt tidpunkt för avbokningen. Om avbokning är akut kort tid innan avresa, så ring oss om du har möjlighet.

Avbokningsbekräftelse skickas till din e-post från bokningssystemet. Vid enstaka tillfällen kan vi få hjälp av våra leverantörer som flyttar fram vistelsen till ett senare datum samma vintersäsong, men det är inte alltid möjligt. Har du avbeställningsskydd via din hemförsäkring eller reseförsäkring, så skicka våra kontaktuppgifter och din avbokningsbekräftelse till din försäkringsman, som kommer att ta kontakt med oss för mer information. Hänvisa till Särskilda Villkor och länken http://www.golfispanien.se/sarskilda-villkor.

Jag måste avboka på grund av akut sjukdom. Kan någon annan person resa istället för mig?

Nej. Alla betalningar vi gjort till en leverantör är personliga och i kundens namn och därför knutna till ett bokningsnummer. Endast kunder som står på en bokning kan få tillgång till nycklarna till hotellrummet eller lägenheten. Endast personen vars namn står på flygbiljetten har tillgång till flygstolen. Bokningen är personlig och i kundens namn. Ingen av hotellet eller golfklubbarna vi samarbetar med tillåter uthyrning i andra hand. Har du köpt ett medlemskap på en golfklubb eller på ett gym, så kan du inte hyra eller låna ut din möjlighet att spela på golfbanan eller träna på gymmet de månader du inte är i Sverige. 

Gäller avbeställningsskyddet om jag blir sjuk på plats och måste åka hem?

Nej. Avbeställningsskydd gäller för den som inte kan resa. Den gäller inte efter incheckning.

Varför måste resan betalas innan ankomst. Kan jag inte betala när jag checkar in?

Nej. Vi kan endast bekräfta och garantera boende, golf och eventuell transport om betalning erhålls i enlighet med de förfallodagar som finns angivna på bokningsbekräftelsen.

Varför tar ni inte betalning via kreditkort?

Det är våra gäster som har valt att vi ska ta betalt via vanlig utlandsbetalning, eftersom det gör att resan blir betydligt billigare, speciellt för dem som bokar longstay. Kortsällskap som VISA och MasterCard har mycket höga avgifter för betalning med utländska kort. Via SEPA betalning, så överför våra kunder billigt pengar via sin internetbank. Europeiska kommissionen har länge processat för lägre kortavgifter för företag inom EU. Vi har kontinuerlig kontakt med vår bank och kommer införa kortbetalning, så snart det inte innebär en kostsam prisökning av våra paketresor samt att en säker betalningslösning finns via vårt bokningssystem.   

Jag har eventuellt avbeställningsskydd via mitt kreditkort. Finns det ändå möjligheter att utnyttja den förmånen utan att betala med kreditkort?

Ta kontakt med er bank för att få svar. Ibland kan banken ändå hjälpa er att göra betalningen via ert kreditkort. Vissa kortsällskap erbjuder samma förmåner om ni som kund kan visa att företaget ni handlar av inte kan ta emot kortbetalning och att ni försökt att betala med kort. Det finns också banker som erbjuder samma förmåner om man betalar bokningsbekräftelsen från kontot som är knutet till kreditkortet.

Oavsett, så är det mycket viktigt att läsa det finstilta när det gäller försäkringar knutna till kreditkort. Många kunder, som trott att de haft ett skydd via sitt kort, har endast fått en lite summa återbetald vid sjukdom eller avbokning. Andra har inte fått någon ersättning alls via kortet. För att få ut försäkringen så måste man oftast köpa flyg och paketresa tillsammans. Vissa kortsällskap har regeln att om det inte är möjligt, så ska båda köpen göras inom en viss tid. Kör ni egen bil till Spanien eller Portugal, så gäller sällan kortförsäkringen. Kontrollera först och främst skyddet ni har i egen hemförsäkringen. Ibland kan man komplettera med en avbeställningsförsäkring och reseförsäkring för en liten summa, om det inte redan ingår. Alternativt kan man boka avbeställningsförsäkring via vår hemsida i samband med bokning. 

Jag har bokat en resa och önskar boka på en avbeställningsförsäkring. Kan jag det?

Ja. Vår avbeställningsförsäkring kan bokas på inom 7 dagar från bokningsdatum.